Namibië studiereis 5 december tot 10 december

14 december 2015 - Windhoek, Namibië

Van 5 december tot 10 december heb ik korte maar krachtige studiereis gemaakt naar Namibië. Met een groep van 70 Belgische en Nederlandse reisagenten vertrokken op op 5 december met een rechtstreekse nachtvlucht van Air Namibia van Frankfurt naar Windhoek.

Air Namibia is de luchtvaartmaatschappij van Namibië met als thuisbasis Windhoek. Ze onderhouden diverse verbindingen in Zuidelijk Afrika en Frank-Windhoek visa versa. Vanuit Frankfurt gaat er een nachtvlucht, welke de volgende ochtend vroeg aankomt in Windhoek.

Bij aankomst in Windhoek werden we opgewacht door de lokale agentschap met drankjes, hapjes en muziek. Er stonden 3 soorten bussen klaar om ons zo kennis te laten maken met diverse vervoersmogelijkheden. Een overland truck, een 18 seater bus en een grote touringcar.

De eerste dag (6 december)zijn we in Noordelijke richting gereden, een rit van circa 3 uur naar Erindi Private Game Reserve, Erinidi bestaat uit 71.000 ha ongerepte wildernis met gevarieerde landschappen. We verbleven in Old Trader lodge, deze lodge beschikt over een waterplas bij het restaurant waar de dieren komen drinken. Ik heb hier nijlpaarden, wilde honden en krokodillen gezien. Fantastisch!

's Middags hebben we een gave safari gemaakt van ruim 3 uur, waar we op jacht zijn gegaan naar de dieren. We hebben de volgende dieren gespot: leeuw, luipaard, cheetah's, onyx, kudu, olifant, giraf en vele mooie vogels. Tijdens de safari natuurlijk ook even gestopt voor een heerlijk wijntje met hapjes.

De volgende dag (7 december) zijn we richting Swakopmund gereden. De rit was vrij lang, circa 4/5 uur. We hadden niet veel tijd, toch even geluncht aan zee en een lokaal marktje bezocht. Swakopmund ligt aan de kust, in de regio Erongo. Swakopmund is een populaire vakantiebestemming voor mensen uit de hoofdstad Windhoek, omdat het in het binnenland van Namibië in de zomer wel 40°C kan worden. Het is hier een stukje frisser.

Tegen half vier zijn op quads gestapt en hebben we een waanzinnige tocht door de Namib desert/woestijn gemaakt. Uiteindelijk zijn we gereden naar een speciaal voor ons opgezet tentenkamp in de woestijn. Echt fantastisch, elke tent beschikt over twee 'echte' bedden, een douche, handdoeken, stopcontact en nachtlampje. 's Avonds hadden we diner en aansluitend een drankje rond het kampvuur onder een indrukwekkende sterrenhemel.

De volgende ochtend (8 december) vroeg weer op en zijn we richting Walvisbaai gereden, voor een zeesafari inclusief oesters, hapjes en fonkelwijn. We zaten met circa 12 personen op een boot onder leiding van kapitein Billy, die ons in Zuid Afrikaans van alles kon vertellen over de verschillende dieren. We hebben robben, aalscholvers, pelikanen, dolfijnen etc. gespot. Echt leuk!

Na de zeesafari zijn we doorgereden naar Namib Desert Lodge, gelegen op ongeveer 60 km van de Sossusvallei. Wederom een lange rit vanuit Walvisbaai. Na aankomst een heerlijk diner gehad en als klap op de vuurpijl een echt dansfeest in de woestijn. Er was een Belgische (2 Fabiola) DJ, welbekend in België, ingevlogen en deze zorgde voor een topfeestje midden in de Namibische woestijn.

Vroeg op 9 december, 05.30 uur!! Na ontbijt zijn vertrokken richting Sossuvallei. De Sossusvlei is een klei-vallei in het midden van de Namibwoestijn. De vallei is onderdeel van het Namib-Naukluft National Park in Namibië. Gevoed door de rivier de Tsauchab, staat het gebied bekend om de hoge, rode zandduinen die het omringen en het tot een grote zee van zand maken. De tocht van onze lodge naar de entree bedraagt 60 kilometer en naar Dooivlei ook nog 40 kilometer. Het laatste stuk was met een 4wd door het zand.

We bezoeken Dooivlei (Deadvlei) De Deadvlei is een witte kleivlakte vlak bij de bekendere Sossusvlei, in het Namib-Naukluft National Park in Namibië. De Dodevlei is omgeven door een aantal van de hoogste duinen ter wereld, waarvan de hoogste 300 tot 400 meter hoog is, en op een zandstenen terras ligt. Het was erg warm tijdens ons bezoek. Goed schoeisel is een absolute vereiste, alsmede veel water drinken.

Na ons bezoek zijn we teruggereden en hebben we onderweg een lunch gehad in Sossusvlei Lodge bij de ingang van het park. Tevens hebben we hier een site inspection gehad, de lodge heeft mooie luxe tenten met een erg mooi uitzocht. Na de lunch zijn we vertrokken richting luchthaven vanwaar de vlucht naar Frankfurt om 21.35 uur zou vertrokken (kleine vertraging).

Na een prettige nachtvlucht zijn we veilig weer geland op Frankfurt.

De luchthaven Frankfurt is prima te bereiken per trein vanuit Nederland. Je reist vanuit Ommen in 4 uur naar Frankfurt via Arnhem. Terug zijn we via Hannover en Bad Bentheim richting Almelo gegaan met een vertragingspech.... Uiteindelijk pas om 18.00 uur thuis, wat een beetje jammer was.

Al met al is Namibië een fantastische Afrikaanse bestemming. Goed van eten, erg goede hotels/lodges in verschillende prijsklasses, je kunt prima met een huurauto rijden, wel een 4WD. Er is namelijk maar 1 asfaltweg, de rest zijn zandwegen, wat het ook weer erg bijzonder maakt.

Ik heb in korte tijd nu 2 Afrikaanse bestemmingen mogen beleven, Zuid Afrika en Namibie, totaal verschillend en erg bijzonder.

Heb je vragen, wil je meer informatie, bel of mail mij gerust.

Baie Danke!!!